The Trail Zone: La Volta a la Tenalla

Seguim treballant per a la iniciativa The Trail Zone de promoció del turisme esportiu a la Tinença i la Sénia. L’ajuntament de la Sénia ha apostat fort per a què el turisme de muntanya pugui descobrir les muntanyes de la Sénia i els voltants i ens ha encomanat que busquem els millors racons per mostrar.

Us proposem la ruta anomenada la Volta a la Tenalla, un recorregut exigent però amb una bellesa única que ens descobrirà la part de la Tinença més agrest.

Distància total: 19,3 Kms
Desnivell positiu: 1100 m+
Punt de sortida: Mas de Joan (Embassament)
Punt d’arribada: Mas de Joan (Embassament)
Altitut mínima: 481 m. (Mas de Joan)
Altitut màxima: 1160 m. (Mas Nou)

Ressenya:
La Volta a la Tenalla recorre una zona d’alt valor natural, geològic i etnològic. Descobrirem la Tenalla, el poble de Fredes i el Portell del Infern . La ruta recorre una part de l’antic camí de ferradura entre la Sénia a Catalunya i Fredes a la País Valencià i també un tram del camí natural entre el Boixar i Fredes, ara convertit en sender de gran recorregut GR7.
La ruta es viable fer-la durant tot l’any, al poble de Fredes hi ha bar i font d’aigua potable. A l’hivern s’ha de tindre en compte el fort vent que pot fer a la zona, als coll s’envalentona i caldrà anar ben equipats. També pot fer acte de presència la neu, així que cal saber si ha nevat els dies previs.
Per arribar a la sortida s’ha d’anar al Embassament d’Ulldecona i agafar durant 2kms la pista forestal que surt al costat del pont. Al inici de la ruta hi ha una esplanada i les senyals de «Fredes».
Iniciem la ruta per un tram de pista en pujada fins que en uns centenars de metres iniciem el sender del Portell. La ruta segueix fort en pujada passant pels Estrets de la Ronyosa, pel Solà d’en Brull fins arribar al Coll del Ferri. En aquest punt la ruta deixa el camí del Portell, que serà per on retornarem, per endinsar-se al Barranc del Teulatí sota la Serra de la Borrulla. Un sender fantàstic per córrer ens deixarà sota la pujada de la Palmereta. Gairebé 400m+ ens separen del coll on creuarem la carretera per seguir el sender de la Font de la Figuera. En el punt més alt trobarem un bassi o normalment raja aigua però no hi podem fer cas. Seguirem el mateix sender fins el coll del Mas Nou, on creuarem de nou la carretera per enllaçar per pista amb el GR7. Aquest el seguirem a la dreta durant pocs kms fins arribar a Fredes. Un cop a Fredes tenim bar/restaurant i font per fer un avituallament. Sortirem de Fredes per l’antic camí de la Sénia i a l’alçada de la Font del Teix seguirem el PRCV 75-2 direcció al Salt de Robert. Uns metres de pla i ens endinsarem en forta baixada pel Barranc del Salt. Finatlitzat el fort descens arribarem al propi Salt de Robert, un salt d’aigua de 30m d’alçada i declarat microreserva de Flora. Seguirem en baixada seguint el mateix sender fins enllaçar a la nostra dreta en la sendera dels Cubanos, una forta pujada per dins de bosc que ens deixarà als peus del Portell del Infern.
En aquestes parets de roca calcària podem trobar endemismes del Port, con la Viola d’Aigua o els Gossets de Roca. També si tenim sort veurem Cabres Hispàniques i gaudirem del vol dels Voltors. Seguirem sota les baumes del Portell per retornar al Coll del Ferri en baixada i desfer el camí de pujada fins el Mas Joan.